Електромобилът и зимата. Съвети за правилно използване.

Default Pinned Post Image

Електрическите коли вече не са новост в България. Все повече хора им се доверяват и подкарват бъдещето днес. Като дори една от най-големите спирачки за много от тях вече е преодоляна – как се държи електромобилът през зимата.
И до днес шофьорите на конвенционални автомобили, любителите на електромобили и собствениците на такива влизат в дискусии за това колко е ефективен електромобилът през зимата. Затова в този материал ще се опитваме да внесем повече яснота по темата и дадем някои насоки за правилната и щадяща употреба на ел. кола. Всички съвети систематизирахме в кратка инфографика (по-долу), която да ти напомня за някои важни детайли за употребата на електромобила през зимата. 

Най-големите предимства на електромобила се запазват и през зимата – нулеви емисии, ефективност, устойчивост. 
Най-големият минус е, че пробегът намалява при по-ниски температури, защото ще се нуждаете от отопление, а климатикът, подгряването на седалките и др. се нуждаят от повече енергия. 

Съвет 1: 

Предварителна подготовка на автомобила

Всеки електромобил има функция за предварителна подготовка. Тази възможност позволява на собственика да загрява или охлажда батерията и купето според конкретните условия навън. Както и да даде нужния комфорт на водача преди шофиране. Всичко това се случва дистанционно, като зададеш температурата и времето, през което автомобила да се затопля. Препоръчително е, отопляването на купето да се активира половин час преди тръгване.
Ако включиш режима, докато автомобилът се зарежда, той ще изпозва енергията от ел. мрежа, а не от батерията. Така ще се насладиш на затоплено купе, както и пълна батерия.
Важно е да отбележим, че прекаленото увеличаване на отоплението или продължителността на работа твърде дълго може да намали обхвата на електромобила с около 30%. И един трик: ако включиш отоплението на седалките и воланът, автомобилът ще консумира по-малко енергия от обикновеното затопляне на купето.

Съвет 2: 

Паркирай в гараж

Батериите реагират различно при ниски температури. Те обичат топлината, затова ако можеш да държиш и зареждаш електромобила в гараж, ще го предпазиш значително. По този начин, батерията ще поддържа заряда си много по-ефективно. Ако паркирате на обществени места също търси закрито място. 

Съвет 3: 

Следи състоянието на гумите

Знаеш ли, че доброто състояние на гумите може да увеличи пробега на автомобила през зимата! С намаляването на температурата въздухът в гумите ви се свива и налягането в гумите пада. Експертите на гумите казват, че за всеки 10 градуса спад на температурата гумите ви могат да загубят 0.06-0.13 бара налягане. Недостатъчно надутите гуми създават повече триене на пътя, което ще намали ефективността на автомобила. Винаги проверявай препоръчаното и максимално налягане за гумите, защото то е различно за всяка гума и кола. А през зимата не забравяй да проверяваш налягането дори по-често от обикновено. 

Съвет 4: 

Използвай режим екологично шофиране

Гладкият стил на шофиране е екологичното шофиране. А това е ключът запазването на батерията, което е изключително важно през зимата. Избягването на рязко тръгване и спиране запазва батерията на автомобила и минимизира риска от подхлъзване върху заледени и мокри пътни настилки. Затова карайте с внимание и мисъл!

Съвет 5: 

Използвай регенеративно спиране

Регенеративното спиране е много полезно през цялата година, но е важно през зимните месеци, когато се опитваш да увеличиш максимално капацитета и обхвата на батерията. Ако електромобилът ти има регенеративно спиране, то ще зарежда батерията, когато забавиш колата, което ще доведе до удължен живот на батерията. Друго предимство на регенеративното спиране е намаляване на шанса да загубиш контрол над колата си и поднасяне. Това се дължи на постепенното забавяне на двигателя до спиране на автомобила. В резултат на тези функционалности и възможности, пътуванията с електромобил са много по-безопасни и стабилни през зимните месеци в сравнение с конвенционалните превозни средства, задвижване от ДВГ. Тази технология може да презареди батериите само в малки количества, но не може да се използва за цялостното им зареждане. Автомобилите ще трябва да продължат да бъдат включвани в зарядни станции, за да презаредят напълно батериите си.