Възходът на електромобилите променя из основи световния пазар!
Доказателствата, че електрическите коли са тук, за да останат, са много. Едно от тях, пряко засягащо ни е, че до 2035 г. ЕС ще забрани на държавите-членки автомобилите с ДВГ. Анализатори на пазара пък прогнозират, че до 2040 г. всяка трета кола ще е задвижвана от електричество. На този фон няма как да не си зададем въпроса, какво се случва с „електрическите сърца“, задвижващи електромобилите - батериите? Защото и те имат срок на годност.
Новите технологии заместват метали като мед и олово, които се рециклират лесно и ги заменят с литий, самарий или неодим. Метали, които не само, че са редки, но и трудно се рециклират. Всъщност, когато животът й свърши и попадне на сметището, батерията започва да отделя тежки метали. Според експерти в бранша, рециклирането на една батерия може да предизвика късо съединение, изгаряне, отделяне на вредни емисии.
В момента много от компонентите на батериите се претопяват до достигането на т. нар. "черна маса" – смеска от литий, манган, кобалт и никел. Впоследствие тя трябва да се обработи отново, за да могат тези метали да се използват повторно в индустрията. За целта се използват технологии, изразходващи големи количества енергия. (Виж инфографиката)
Въпреки това, автоиндустрията е запретнала ръкави и тества различни технологии за рециклиране, които да сведат до минимум вредите. Както и възможността за въвеждане на автоматизации и роботика. От друга страна, производителите предлагат осемгодишна гаранция, която продължава да се увеличава с всяка година, тъй като технологичният напредък води до по-издръжливи батерии, с по-голям заряд и подобрен химически състав, който увеличава живота им.
Междувременно изследователи са категорични, че качественото рециклиране на батериите ще изисква революционно развитие. А времето за него е много малко. За да се справят с проблема, автомобилните гиганти намират алтернативни начини за справяне с проблема.
- Nissan използва повторно стари батерии от своите автомобили Leaf в автоматизираните превозни средства, които доставят части на работниците във фабриките.
- Volkswagen отвори и първия си завод за рециклиране в Германия и планира да рециклира до 3600 батерийни системи годишно.
- Renault вече рециклира всичките си акумулатори за електрически автомобили.
Светът вижда, че бъдещето на електромобилите не би могло да е устойчиво, ако не решат най-големия казус, стоящ пред тях - рециклирането на батериите. И то по-възможно най-екологично съобразен начин. Затова и в ЕС текат законодателни инициативи, които да изискват от автопроизводителите гаранции, че продуктите им ще бъдат годни за рециклиране в края на жизнения им цикъл, а няма да останат изхвърлени на сметищата.