Замърсяването на автомобилите с конвенционален двигател не се ограничава до изгорелите газове. Процесите по извличане на нефт, рафинирането му в гориво и транспортирането му до бензиностанции също генерира голямо количество замърсяване на въздуха.
Въпреки че съвременните производители на автомобили с ДВГ са намалили своите емисии на въглероден двуокис (CO2), производственият процес продължава да оказва отрицателно въздействие върху околната среда. Производството на батерии за електромобили също създават вредни емисии. Дори производственият процес за ел. автомобил може да бъде по-натоварващ околната среда от този на конвенционалните коли. Въпреки това електромобилите остават най-чистият вариант за транспорт, тъй като жизненият им цикъл е много по-устойчив генерално. Използването на електричество като гориво компенсира по-високите производствени емисии. Средно един електромобил произвежда половината от въглеродните емисии на конвенционалното превозно средство през целия му живот. По този начин електромобилите превъзхожда останалите коли от гледна точка на устойчивостта.
Но ако са ти необходими още обоснователни причини, за да си убеден в щадящите ползи на ел. автомобил, ти ги представяме в следващите редове. (Виж инфографиката)
1. Произвеждат нулеви емисии
Напълно електрифицираните превозни средства не се нуждаят от ауспух, защото не произвеждат изгорели газове. Традиционните двигатели изгарят бензин или дизел, създавайки енергия с цената на производството на вредни въглеродни емисии. За разлика от тях, батериите, намиращи се в електромобилите, са напълно без емисии. Най-често срещаният тип батерия, използвана в електромобилите, е литиево-йонната батерия. Тези батерии могат да се изтощават и зареждат многократно, без да допринасят за замърсяването на въздуха
2. Дори с изкопаеми горива, ел. колите замърсяват по-малко
Дори когато използват изкопаеми горива, електромобилите допринасят за по-малко емисии от колите с ДВГ. Много електрически зарядни станции използват възобновяема енергия за зареждане на ел. коли. Въпреки това, някои все още се захранват от електроцентрали, работещи с въглища и подобни енергийни източници, считани за вредни за околната среда. В страни, които използват предимно въглища, нефт или природен газ за енергия, зареждането на електромобил може да остави значително въглеродно замърсяване. И все пак, дори когато електромобилите се захранват чрез въглища, те все още водят до по-ниски емисии като цяло. Страни, зависещи от въглища като Китай, са отбелязали 20% намаление на емисиите на парникови газове от използването на електрически автомобили. За страни, които разчитат още по-малко на изкопаеми горива, чистите енергийни източници позволяват на електромобилите да бъдат още по-екологични.
3. Производството на батерии все по-чисто
Производството на батерии става все по-чисто. Въпреки че електромобилите не допринасят много за замърсяването на въздуха по пътищата, производството на батериите може да бъде вредно, ако се прави безотговорно. Почти всички емисии от електромобилите са създадени по време на производствения процес на акумулатора. Тъй като електромобилите все още са нова технология, индустриалните стандарти са несъвместими с енергийните източници, използвани за производството на батерии. Това от своя страна води до по-голям въглероден отпечатък. Но това вече започва да се променя. Днешните батерии имат замърсяващ отпечатък, който е до 3 пъти по-нисък, отколкото преди години. И с всяка изминала година стават все по-чисти. За да се ограничи замърсяването, производителите на ел. коли изискват от доставчиците да използват само възобновяеми енергийни източници по време на производството, като слънчева и вятърна енергия. Тези източници могат да осигурят голямото количество енергия, необходимо за производството на EV батерии без вредни емисии. За пример, Tesla планира да произвежда батериите си, използвайки 100% възобновяема енергия
4. Електромобилите замърсяват в производствения процес
Освен ограниченото използване на зарядни станции, работещи с въглища, електромобилите не допринасят за замърсяването на въздуха след като са произведени. Повечето емисии се произвеждат по време на производствения процес на батерията. Това означава, че общите емисии на електромобила могат да бъдат измерени преди дори да излезе от фабриката. Превозните средства с ДВГ, от друга страна, произвеждат емисии въглероден двуокис, когато двигателите им са включени. Средно, задвижвано с бензин пътническо превозно средство произвежда между 5 и 6 метрични тона CO2 годишно. Проучване на експерти сочат, че емисиите на автомобили с ДВГ превъзхождат емисиите от електромобилите само за 6-18 месеца работа. С милиони превозни средства с ДВГ, които се управляват по целия свят, емисиите продължават да се произвеждат в големи количества. Като алтернатива, електрическо превозно средство, захранвано от възобновяема енергия, ще поддържа неутрален въглероден отпечатък за неопределено време.
5. Екоматериали за производството на електромобил
Производителите на електромобил използват екологични материали. Едно от основните препятствия, пред които са изправени производителите, е производството на функционално, леко превозно средство. По-леките електромобили имат по-голям обхват и по-малък въглероден отпечатък, но традиционните материали затрудняват постигането на това. Въпреки това, рециклираните и органични материали вече са сравними с традиционните материали. Те са леки, екологични, здрави и издръжливи. Много конвенционални производители използват рециклирани материали за малки компоненти, но за момента не ги използват за цялостната конструкция на превозното средство. Намаляването на теглото не е единственото предимство от използването на рециклирани и органични материали, те са и по-добри за околната среда. Използването на нови материали като метали и пластмаси е неустойчиво и създава замърсяване. Изцяло естествените или рециклирани материали минимизират въздействието върху околната среда както по време, така и след производствения процес на електромобил.