Хибридите са твоят автомобил, ако търсиш удобство и предвидимост!
И въпреки че този тип автомобили ни заобикалят все повече, функционалностите и характеристиките му не са толкова широко познати и известни.
Затова SIMPL се гмурка в хибридния свят, за да опита да внесе повече яснота и осведоменост.
Хибридите допринасят значително за еволюцията на автомобилната индустрия, която през последните години претърпява голямо иновационно преобразяване. Днешните хибридни системи са все по-екологични и ефективни като успяват да допринесат за комфорта, качеството и бързото технологично развитие.
Какво е хибридът и как работи?
Хибридният автомобил смесва технологията на ДВГ и електрическите коли. Тоест той има два двигателя – бензинов и електрически.
Хибридите се разделят на няколко вида, в зависимост от ролята на електромотора, неговата мощност и възможности за зареждане.
Електрическият може да е равностоен на бензиновия или да е само спомагателен.
По този аспект се делят на два вида – умерени хибриди (mild hybrids) и пълни хибриди (full hybrids).
При умерените електромоторът само подпомага двигателя с вътрешно горене (ДВГ). Те имат по-малка батерия, която служи за запалване на ДВГ, задвижва различни ел. компоненти, добавя и мощност (при ускоряване, изпреварване). Предимство е, че бензиновият двигател може да се изключи при движение по инерция или при работа на място. Но автомобилът не може да се движи само на електричество.
Пълните хибриди от своя страна могат да преминават известно разстояние само с електродвигателя. Но то не е много, между 20 и 50 км.
Съществува и още един, трети вариант plug-in хибрид (PHEV). Тази технология съчетава характеристиките на пълен хибрид, но има опция да се зарежда допълнително чрез включване към станция. В този вариант, автомобилите имат по-големи батерии и разполагат с по-голям пробег на ток. Технологията обаче изисква и повече елементи (опция за свързване с ел. мрежа или зарядна станция), което повишава цената на plug-in хибридите.
Този тип автомобил може да се използва много практично. В градски условия да се кара само на ток, а на дълги разстояния да се превключва на бензинов двигател.
Каква е батерията?
Хибридната батерия преживява над 100 000 цикъла. При един обикновен хибрид батерията, която подпомага ДВГ, непрекъснато се разрежда и зарежда. Тя трябва да е компактна, лека и не много скъпа заради функциите й.
Plug-in хибрид има значително по-голяма батерия, способна да движи самостоятелно автомобила от 15 до 90 км. Тя постоянно се зарежда и разрежда в градски режим, но тези потоци са относително малки, сравнени с общия й капацитет. Зареждането на този вид хибрид става със стандартна букса. Като по този начин би отнело едно денонощие. Ако имате домашна зарядна станция, зареждането би се случило от 2 до 4 часа.
Бавен ли е хибридът?
Хибридите се считат за икономични, заради практичните опции за употреба. Но заедно с това е установено и мнението, че този тип автомобили са бавни. Защото икономичните коли са с по-слаба динамика.
Това обаче не е съвсем вярно твърдено. Дори точно обратното. Хибридите имат още по-голяма мощ и динамика, заради възможността електрическият мотор и двигателят да работят заедно при ускорение.
Скъпа ли е поддръжката?
Всеобщото разбиране за хибрида е, че щом е с два двигателя, то поддръжката му ще е още по- скъпа от автомобилите с ДВГ. Това не кореспондира с истината. Много вероятно е, поддръжката да е същата като на конвенционална кола. Понякога дори може да излезе по-евтина поради особеностите на технологията на хибрида. Освен това хибридните автомобили консумират много по-малко гориво от автомобилите с ДВГ.